Sunn mat (er ekkelt)

“Fint eller grovt?”

Dette spørsmålet får jeg hver gang jeg kjøper en pølse med brød eller en sub. Velger jeg fint så er jeg en avviker som ikke tenker på helsa mi. Velger jeg grovt så er jeg det motsatte. Ha ha (vent litt, jeg skal bare le litt …). ok – ferdig’a.

Matbloggere! Dere er jo de som på død og liv skal lage fantasifulle oppskrifter til oss usunne matelskere, som stapper i oss usunn mat vi får servert i heimen og som vi kjøper eller stjeler i butikkene. Pizza får vi vite er fy-fy, og skal vi kjøpe dette utysket av et måltid, så får vi tutet ørene fulle om at vi må velge den sunne varianten. Og bacon skal vi ikke spise. Det bader jo i sitt eget fettlag under stekingen på en slik måte at enhver munnfull er en potensiell heartbreaker.

Nei, nei, nei … spis det du vil. Hamburgers, pizza med kjøttdeig, maaaaasse ost, kjøttboller, kebab (og de), bacon, potetgull, brus MED sukker. Stapp i deg!

Neida, jeg er ikke dum. Alt med måte. Men kjære matbloggere: Jeg kan passe på dette selv. Nå er det like vanskelig å finne en oppskrift uten alt maset om å velge et sunnere alternativ, som det er å finne egg lagt av høner i butikken. For høner legger jo egg, gjør de ikke? Eller er de i streik? Nei, nå skal jeg drikke kaffe …

Bildet: Sunt? Nope, who cares! Kebabtallerken på Istanbul restaurant, Olav Tryggvasonsgate i Trondheim. anbefales (neida, jeg er ikke sponset, så dette er ikke reklame, men en anbefaling fra min side) (foto: jeg)

Bildet: Sunn mat? Ææææææææææ!!!! (foto: skjermdump Ladaniva – Jako, Armenia, Official Music Video, Eurovision 2024)

 

Posts created 37

4 thoughts on “Sunn mat (er ekkelt)

  1. Det har tatt litt av, og nesten hver uke kommer det noe nytt de finner er “fymat”.

    Jeg merker på min helse at jeg får mer overskudd av å spise rett mat for min kropp. Siden jeg har reumatisme har maten mye å si for meg. De ytterst få gangene jeg tar en pizzabit eller en hamburger så kjenner jeg det i kroppen dagen etter. Kan bare takke meg selv da.

    Så jeg er streng med meg selv hva jeg velger av mat.

    Ønsker deg en superfin onsdag ❤️🥰

    Purr, purr og klem fra Toril og kattene

    1. Føler med de som ikke kan spise alt. Selv er jeg pollenallergisk og reagerer på epler og moreller og jordbær – frukt jeg liker alt for godt. Men av og til spiser jeg det likevel og står i kløingen et par timer. God onsdag til deg også!

  2. Jeg tror det er veldig få som mener at pølse i grovt brød er noe sunt akkurat 😀 DET er nok å lyve for seg selv 😉 Jeg tror kroppen har godt av litt forskjellig. Ikke for mye i noen retning. De fleste VET jo dette. Så er det bare å velge det man føler er best selv. 😀 Du bestemmer jo selv, selv om rådene kommer haglende… eller? 🙂

    1. Ja, jeg bestemmer selv, men spiser sunt nok, men et spesielt arbeidsliv (turnus) har gjort matvanene mine litt for dårlige, ikke i type mat, men tidspunkt for middag, lunsj, frokost, etc. Takk for kommentar! mvh rteworld 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top