Nosk spjåkjåd! Tako eller taco? Cvinner!

Kvinneguiden. Før du leser videre; dvel litt ved ordet. To ord, slått sammen til ett. “Kvinne” – ett ord som alle tror de har en rimelig klar formening om hva er. De ser for seg en hvit kvinne, langt flagrende hår, pent kledd i tøyet, smilende og kanskje med en fin sommerkjole. Dingeldangel i ørene og på hendene. Ok, greit. Jeg kjøper den – det er også slik jeg ser for meg en kvinne. Kanskje ikke så rart – det var jo jeg som nettopp skrev dette. Og så – “guiden” – eller ‘gaiden’ som kanskje Norsk språkråd …, eller “spjåkråd”, som jeg kaller dem. For de er så opptatte av å endre på et – etter min mening – norsk språk som har stort sett alle de ordene jeg trenger i min hverdag. Jeg har ikke egentlig ofret alt for mye tid og energi på om jeg skal skrive den tradisjonsrike og helnorske retten taco med -c eller -k. For bokstaven c kan jo uttales k også, og omvendt, så what’s the problem? Egentlig? Dette kan bety dere, at vi en gang i fremtiden kan begynne å skrive ‘kvinner’ med -c. Cvinner. Eller Christiansen med Kristiansen. For, nei, Christiansen, du er ikke noe bedre enn Kristiansen med -k.For lyden er jo den samme. Taco, tako, kvinner, cvinner. Lettere å skrive også, for c-en er til venstre for v-en på mitt tastatur.

Etter min mening er kanskje bokstaven -c en unødvendig bokstav vi egentlig skulle laget et vedtak om å være nedlagt. Men da skal det sikkert utredes i mange forskjellige språkforsamlinger, og den allstedsnærværende (som er et ord jeg elsker – jeg elsker lange ord: Høyesterettsjustitiariusvaktmesterassistentlærling) skravlegjengen i forumet Kvinneguiden, ville ha noe å skrive om i flere år fremover. Ja, kanskje tiår!

Bokstaven -w. Hva skal vi med den. Er det noen som bruker den i Norge? Kan vi ikke legge den ned også? Nosk spjåkjåd? Kænn ju hir mi? En helt ubrukelig bokstav, etter min mening. Wi hadde hadde hatt mer bruk for en ny bokstav. Tjukk L. Den bruker jeg til alt. Jeg tror jeg aldri har brukt denne W en eneste gang ila mitt snart 100-årige liv. Jeg wet ikke helt siccert, men jeg tror icce det i alle fall. (Haha! Nå brukte du den! Gotcha!! Hilsen kvinnegajden). Jada, bare le dere …

Forumet Kvinneguiden var et sted – i alle fall da jeg blogget på meg rasende lesere for en åtte års tid siden, et forum som lignet på et kaklende supperåd, hvor cvinner diskuterte særlig bloggere hyppig en periode. Et sted du skulle ha gode nerver for å tre inn i, og skrev du noe, så gikk det ikke mange minuttene før en motdebattant hadde radbrekket både deg og innlegget ditt, selv om innlegget i utgangspunktet både var saklig og ufarlig. Krangling på forumet var et kjent varemerke. Det var ren underholdning for de som ikke var så uheldige å være en part i saken. Og noen kranglet bare for å krangle, som en slags hobby. Men nå skal jeg ikke klage for mye. Jeg fikk relativt grei omtale da jeg ble eksplisitt omhandlet for en tid tilbake. Men det er 8 år siden, så kanskje på tide å utfordre forumet igjen?

Jeg ser at forumet fremdeles er oppe og går, med samme navn. Men temaene i dag, da jeg var innom, bærer ikke preg av den kranglingen og hakkingen (haccingen?) som var der tidligere. Men jeg fant likevel ett som borger for interessant lesing, kanskje? “Folk er så slemme på KG – Dette forumet er det mest skadelige jeg vet om”  Kanskje like greit å holde seg unna da, frøken?. Nå er det også mange andre tema, men fortsatt meninger og synsing på et relativt populistisk og lavt nivå. Men det er nå min mening da. Noen har fremdeles litt peiling på ting og tang ser jeg, mens andre prøver å få andre på bedre tanker – eller på stell om ting og tang. Men om de lykkes er nå noe annet.

Venninne vasket seg ikke etter dobesøk. Hun stakk hele hånden ned i potetgull skålen” (tja …). “Jeg får mindre lyst på kjæresten pga skrivefeilene hans”. Men også innlegg har masse skrivefeil: “Mannen holdet seg helt unna sex med meg” (Du får jobbe litt med rettskrivingen da, vet du, så får du se hva som skjer …) og “Hva var det siste du puttet i munnen”. Og på sistnevnte står det først i innlegget: “Ikke lov å lyve”, Men folk kan lyve så mye de vil når de skriver. I alle fall gjør jeg det. Osv … Det er mange interessante innlegg for de som har store problemer med de små problemene her i livet.

Språk eller spjåk. Man skriver med det ordforrådet man har og med den basiskunnskapen man har fra et kort eller langt liv. Nei, jeg sier ikke at cvinner er dummere (har jeg antydet det??). Hvorfor det? Nei, hva mener du?? Hæ?? Neida, jeg prøver nå bare å skape en diskusjon, for enkelte av dere er jo utrolig lette å trekke opp. Taco eller tako? I don’t care!

Posts created 39

2 thoughts on “Nosk spjåkjåd! Tako eller taco? Cvinner!

  1. Var det opp til meg, hadde vi skippet hele norsken og heller gå for engelsk, og med det gjøre seg forstått verden over kontra i hva som knapt kan kalles en andedam. Jeg er nok litt utenfor boksen der, for å si det sånn *hehe*
    Hva kvinneguiden angår, leverer den i aller høyeste grad fremdeles 😛 😀

    1. Hei Gry! Hyggelig at du er innom! Hvis vi skvippet, skippet, squippet … norsken til fordel for inglishen (ikke Joe), så tror jeg nok det kunne ha gått i Oslo på postnummer som starter på 02-03, og i visse kretser av B(l)ærum, men tenk deg inglish med ‘sognamaul’ og trøndere. Har du hørt trøndere snakke engelsk? som en utenlandsk venn av meg sa en gang da han flyttet fra Oslo til Trh: Når jeg flyttet fra Oslo trodde jeg at jeg kunne både snakke og forstå norsk, men etter at jeg kom til Trh måtte jeg nesten ta kjeveoperasjon etter at jeg forsøkte å snakke trøndersk (det var æ-en han hadde problemer med, han forvred kjeven). Gudd helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top