Sommerkroppen, dere store damer over 50 kilo?

Bildet: Hvor skal du tilbringe sommeren i år. Her? Eller … (se neste bilde)

Det er snart sommer (jo …). Like plutselig som vinteren er over etter snart seks måneder med snø (september, oktober, november, desember, januar, februar, mars og april, og kanskje mai og juni), dukker vårens glade blomster, pollenallergi og måker opp igjen. Og selv om det kanskje er mer enn seks måneder med snø, is, regn, kulde, snømåking, storm og dystopi i de tusen og fem hjem, selvsagt avhengig av hvor du bor i dette landet noen kaller Noreg og som er “tjoret fast i enden av Golfstrømmen” (rteworld, 2024. “Du må gjerne velge deg april (i november-landet Norge)”. Blogg.no, 13. april. Hentet 15. april 2024). (Sånn skal kilder skrives, Ingvild!) (“Jammen, vi har itj juksa!!!”), ((ok, nok om det …)), så finnes det områder på kartet som av og til får det vi “norska torska” (som en tyrker i Alanya kalte meg en gang, tosken!) kaller finvær. Eller “godvær” som også noen sier.

Dette medfører selvsagt at de av oss som liker å sitte på stranda – en steinørken med grov stein, jord og illeluktende tang, med hylende barn og brennmaneter – tar av oss både benklær og t-skjortene våre. Før solte damene seg toppløse, men heldigvis er det mer eller mindre slutt med den skikken har jeg – heldigvis – lagt merke til. Tenk å sitte på stranda toppløs. Det er en skam!! Og kanskje spesielt hvis du ikke har “sommerkroppen”. Da bør du heller ikle deg en vid kjole, for det tar seg ikke ut å sitte på stranda hvis du veier noe særlig over 50 kg.

… her? It’s your valg, og de …

Bør damer over 50 kilo vise seg på stranda? “Nei!”, mente bloggeren “Roksel” sommeren for 10 år siden, i 2014. Dette mente unggutten og golddiggeren Robin, som mente at såpass må man gjøre for å få klikk på bloggen sin. Han fikk mye pes. “- Vi skrev det for å skape reaksjoner,” sa Carl Aksel Jansen til klikk.no, 13.10.2014. Sammen med nevnte Robin skrev han bloggen “Roksel”. Kan kanskje i en anekdote kort også nevne at Robin var kjæreste med noen som kalte seg Sophie Elise (hvor har jeg det navnet fra tro, hun høres så kjent ut …). For de som lurer. Sophie Elise er en blogger, eller kanskje var, som var/er kjent for å være kjent.

Innlegget til roksellene Robin og Carl skapte hissige og rasende motsvar, ikke minst på forumet Kvinneguiden, også på VGTV, men også på bloggen til Sophie Elise, som fortalte at hun og Robin “ikke er samme menneske, de meningene han har trenger ikke reflektere direkte over på meg selv om jeg velger å være sammen med han” (jeg skal ikke kommentere grammatikken og kommabruk-reglene her, SE). Innlegget til SE hadde til alt overmål tittelen “flaks at jeg veier 43“. Hun mente senere i innlegget at for å like en gutt så måtte han “være over 190, veldig slanke, ha mørkt hår og fint klesstil for at jeg skal like dem“. Og hadde de penis som var “mindre enn 18 cm så kunne vi aldri ha vært sammen.” Ja, denne  Sophie Elise fikk virkelig fram de viktige ting her i livet …

Hva mener jeg? Jo, det tenkte jeg å si litt om nå. Sommerkroppen er selvsagt en illusjon. Noe som er skapt av idiotiske bloggende unge jenter – det som Bourdieu (1986:88) kaller «plena potestas agendi et loquendi», en talsperson med makt til å skrive slikt vissvass. Om damene er over 50 kilo, eller om guttene eller “menna” (som SE sikkert kaller menn) er over eller under hennes foretrukne mål for diverse kroppsdeler som er viktige i hennes liv, er ett fett for meg. Bare de ligger et stykke unna meg og ikke fyrer opp den røykfylte grillen, så kan de være som de er.

Selv vil jeg si at jeg har det som kalles “helårskroppen”. Om jeg er fornøyd med den? Har egentlig ikke tenkt så mye på det. Kroppen er nå der og, tja, jeg er kanskje fornøyd med den. Har ikke noen nevneverdige plager, men om den er verneverdig, tja det vet jeg ikke.

MEN: Hvor ble det av alle innleggene, reportasjene, bildene, og ikke minst snakkingen om SOMMEKROPPEN? Er den som begrep død, eller eksisterer den fremdeles som en hemmelig og våt drøm i jenters- og kvinners liv? Jeg vet ikke, mulig det er jeg som ikke følger med, men NÅ burde denne kroppen som alle toppbloggerne snakket så mye om rundt 2014-18 være på alles lepper og i alles tanker. Loff, smør, sol. øl, osv., burde nå få en pause til høsten, hvis ikke er eneste valg som Herr Hansen sier: “Alt kan repareres!”

Noen som sparer til “sommerkroppen 2024”? Eller, det heter kanskje ikke “sparer”. Bygger seg opp? Ned? Spiser seg ned? Sulter seg? Nei, vet ikke jeg, nei. Nå ble jeg egentlig litt lei temaet, så nå skal jeg drikke kaffe, med to smultringer til!!! (ARE YOU NUTS!!!). Jeg sier som bloggeren Lovemyfashion: “I år gir jeg faen i sommerkroppen“. Selv skal jeg satse på sommerkoppen. God Jul! Vi blogges!

 

 

Posts created 36

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top