Tomt matprat (Lag din egen cornflakes fra bunnen av)

Matbloggere, jepp! Det er tema i dag. Da jeg blogget på meg rasende bloggere i forrige runde – rundt 2015-2018, for dere som fremdeles husker så langt tilbake, husker kanskje at jeg spådde at de mest leste bloggene, de mest populære bloggene, de mest kjente bloggerne, de best betalte bloggene, etc. (legg til superlativer selv hvis du kommer på noe), ville forsvinne fra blogg-universet etter hvert. Og – som vanlig – jeg fikk rett! Både “sophie-my dear” og “mammaene til …” (mitt albueskjell), “(har egentlig ikke) s(å) (god) Raad”, som alle i en eller annen form og med ulike navn var på blogg.no, er borte. De er blitt industrimagnater. Eller, kanskje ikke det da, men borte er de i alle fall. Jeg skrev i går om bloggere som selger produkter, og som har gått fra å være unge jenter som sitter på pikerommet (“med en sliten laptop”) og blogger om tøydukkesamlingen eller klistremerkene sine, eller hva de har “sjøpt” seg i dag, eller “dagens outfit” (som jeg ikke har sett på lenge), til å være reinspikka firmaer, hvor de har registrert seg i Brønnøysundregisteret under arbeidstittelen daglig leder og styreleder. Enkeltpersonforetak, kalte vi det før i tiden.

Men inntekter har de. Noen skriver bok eller “bøk” (‘Bøk’ er flertall av bok, på trøndersk hvis du ikke skjønte, a la “dæven! du ha my bøk!”) og tjener penger på at fremdeles-tilhengere og unge måpende wanna-be’s kjøper eller ønsker seg disse bøkene i bursdagsgave, julegave, før-julsgave, kalendergave, valentinsgave, 9. mars-gave (eller er det 8.?), morsgave, black friday-gave, innflyttingsgave, avslutningsgave (legg til resten sjøl) og andre liksom-dag-gaver.  Men, nå glemte jeg hva jeg skulle skrive her …, jo, det var MATBLOGGERE! ok …, det er vel bedre enn å gå på NAV da, kanskje.

Det kan synes som om matbloggere har blitt de nye “toppbloggerne” på blogg.no. Hvordan kan dere ha så god tid? Har dere ingen jobb? Ta dere en utdanning! Matbloggere er bloggere som ikke skriver om hvor fantastisk du blir, bare du bruker de samme klærne, sminken eller produktene som Sraad, Voe, Såpa Elise, eller om hvor fantastisk mamma-livet blir, bare du kjøper den riktige (og rådyre) barnevogna fra det og det merket, men de som lager kronglete og idiotiske oppskrifter om den tre-hundre-og-tre-og-femtiende måten du kan lage eplekake på. En “mamma til …” presterte en gang å skrive så rosenrødt om leverposteiboksene til Stabburet at malinga rant ned av veggene i sukkersøte lag. Og leverpostei er kanskje stikkordet eller pensator-ordet (det er ikke et ord, jeg vet, men jeg syntes det passa så bra her) for å skrive om de jeg nevnte først her: OVER TIL MATBLOGGERNE!

Lag din egen leverpostei!” Nei, hvorfor det? Leverpostei kan jeg jo bare kjøpe på butikken. I hendige små pakninger kommer den og smaken er helt grei. Og jeg orker da søren meg ikke å stå i flere dager på kjøkkenbenken (eller kanskje ved siden av da …) og blande lever og hvetemel og “det superhemmelige” krydderet som du bare får kjøpt dyrt ett sted i Norge (hos matbloggeren!), for å LAGE leverpostei! Er verden blitt gal?

Det er et hav av disse matbloggerne på blogg.no nå ser jeg. Og mange av dem er menn med ulike fantasifulle navn. Tomt matprat! Bloggere som daglig kommer med ulike måter du kan lage diverse himmelske retter som vil gi deg en unik matopplevelse. “Matopplevelse”! Jeg trenger ingen matopplevelse – jeg trenger å bli mett og jeg trenger å lage middag som gjør at jeg ikke må bruke unødig tid på kjøkkenet. Småsulten? Ja, noen ganger. Cornflakes er et greit mellom måltid, men jeg trenger ikke lage det fra bunnen av. Her er min oppskrift på mat du kan lage/spise en helt grei dag:

FROKOST

2 kopper kaffe, gjerne med en noe søtt til (amerikansk frokost)

MELLOMMÅLTID EN TIME SENERE

1 kopp kaffe

ENDA EN TIME SENERE

Enda en kopp kaffe, kanskje med et wienerbrød

LUNCH

Et par raskt smurte brødskriver, ferdigoppskjært ost og en skive salami, alternativt sjokade eller peanøtt-smør og syltetøy (også kalt Elvis-sandwich). Kanskje litt cornflaks? Hvis du har flaks har du sikkert litt conflaks i skapet. Dur på med sukker.

MIDDAG

Grandis funker alltid, ev. posepannekaker fra Toro, de billigste fiskekakene (og nei, du trenger ikke gå hos en spesialbutikk og kjøpe fiskekaker til 25 kroner pr. stk, kjøp heller en pakke av de billigste, så får du 10 fiskekaker til samme prisen)

KVELDS

Hva du enn finner i kjøleskapet eller kjøkkenskapet. Valgfritt.

 

Og hva med frukt og grønnsaker, tenker du kanskje? Er min anbefaling så sunn? Ja, men kjære deg! Har du ikke hørt om kosttilskudd, c. og d- (og resten av alfabetet) vitaminer på boks? Tran og Sanasol. Dur på! Det er ingen grunn til å lage verken leverpostei eller cornflakes fra bunnen av.

Neida, til dere som sitter der helt himmelfalne nå og gisper etter luft: Jeg spiser litt sunt jeg også. Både appelsiner og grønnsaker. Potetgull, for eksempel! Det er jo lagd av poteter!

Poenget mitt er at jeg leser ikke en eneste matblogg. Jeg vet hva de handler om. De skal påvirke deg og meg til å lage mat som bare er sååååå god, sååååå enkel og lage, og sååååå sunn. Så skal de gi ut kokebøker etter hvert, som du og jeg (vel, kanskje ikke akkurat JEG da, men) skal kjøpe til 398 kroner i nettbutikken deres, med deeee fine bildene av retter de liksom har komponert og laget. Hvor mange måter er det å lage kjøttkaker og karbonader på?

Og maten skal være “in” – gjerne med fantasifulle og mystiske navn, og selvsagt med Maldon-salt, som er det samme saltet som finnes i vanlig salt også (visste du ikke det?) eller de har til og med laget sin egen krydderblanding. Og selvsagt skal det være hjemmedyrket.

“LAG DIN EGEN LEVERPOSTEI FRA BUNNEN AV!” NEI! LAG DEN SJÆL!! Jeg har ikke tid til sånt dill!

Nei, tull-og-tøys-bloggere er det som matbloggere er. For det du trenger er stort sett det du ser under på bildet. Da rekker du både å kjøre barna til trening, trene selv og se en fotballkamp på TV. Matbloggere: FYSJ!

(nå var du streng og dømmende, rteworld!) Ja, jeg vet. Bør jeg si unnskyld? (Tja …) OK, Unnskyld, matbloggere! Dere er fantastiske mennesker! Norge takker dere! Hva skulle vi gjort uten dere? (Gått på butikken). Men nå skal jeg drikke kaffe. Pulverkaffe! HA HA!!!

Rasende kommentarer mottas!

Bildet: Her har du det du trenger til å komme deg gjennom dagen, stort sett (foto: rteworld)

Posts created 37

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top