Ser du lyst på fremtiden? Bruk solbriller fra A til b med Atb

Alle (?) kjenner vel til det gode engelske uttrykket “The future’s so bright, I gotta wear shades!” – forøvrig også en låt med artisten Timbuk 3 (eller er det 2? Nei, sikkert 3). Et uttrykk som i utgangspunktet omhandlet den “kalde krigen” (er du toppblogger må du kanskje lese deg opp på temaet på noe som kalles Internett). Temaet i dag er som kanskje noen forstår – solbriller. Eller ‘sunglasses” som kanskje ungdommen (og dei) liker å si i stedet, for alt høres jo ‘coolere’ ut på engelsk (eller hva?).

Bildet: Klar for AtB, fra “koronaalderen” (steinalderen, bronse, jern og koronaalderen). Sendte kanskje feil signaler? Alle så ut som potensielle …(foto: rteworld)

Skal jeg ta utgangspunkt i det jeg ser på bussene i dag – i Trondheim – hvor jeg stort sett ferdes på min daglige ferd fra A til B (og K og L og M, osv), så må fremtiden for tiden se ganske så lyst ut for mange. Mange bruker solbriller. Og det selv om sola ikke akkurat skinner på alle plasser ennå hvor den kan komme til (for det er visse plasser hvor sola aldri skinner …, hvis du ikke er nudist da, men det innbiller jeg meg er litt for kaldt ennå). Men nok om det. Den kommer i alle fall – til tider i mars måned – til der hvor ‘sunglassene’ stort sett sitter – foran øyenene (og her ser jeg med en gang at det ble en skrivefeil på øynenenene, det skal stå øyene …, nei øynenene …, nei, ble dette riktig da? I Trøndelag sier vi “auannj” – altså de to kulene i ansiktet vi ser med). Men – og hold dere fast: Mange har solbrillene på hodet, over ‘auannj’, ca. 10 cm over øynene (rart ord dette ass …).

Nå vet jeg at når du kjøper solbriller så kan du enten få med et etui eller kjøpe dette billig på (s)Nille eller andre butikker som selger diverse ræl ingen har bruk for, eller man kan oppbevare dem i Gucci-lokk-a-like (det er vel to o-er i look?) -veska si. Det er ikke like kult med en plastpose fra Obs! kanskje? Så hvorfor oppbevare sunglassene på hodet? Jo – jeg har funnet det ut: “Det ser tøfft ut” (for menn) og for kvinner: “Jeg er så spesiell og mystisk”.

Solbriller finnes i mange varianter, fasonger og prisklasser. Fra de enkle du kan kjøpe for en slikk og ingenting (hva betyr det?) på (s)Nille og andre ræl-butikker (beklager Nillllle, jeg har jo kjøpt mye fra dere), til de mer … tja, sofistikerte og moteriktige – og ikke minst; dyre. Jada, jeg vet at kvaliteten stiger med prisen, men stikkordet er også det jeg skrev over: Moteriktige! For jo mere ‘in’ en ting er – jo dyrere er den jo, om det er solbriller eller kubjeller. Vel, kanskje ikke det siste da, men …

Bildet: Ser fremtiden lys ut Melania? Foto: Reuters

Jeg har kjøpt og eid solbrikker (nei, solbriLLer skulle det stå) til både 29.90 og 2999 i min tid. Sistnevnte med fabrikkmerket skrevet med tøff skrift på siden, og jeg må også innrømme at jeg følte meg kulere med de dyre. Og da kunne jeg jo ikke ha de i Gucci-lokk-a-like-veska mi, men måtte ha de på hodet, så alle kunne se hvor rik, tøff, kul, fancy, moteriktig, bevisst, mystisk, fasjonabel, spesiell, utviklende, energisk, sportsaktig (legg til adverb eller adjektiv selv, og igjen; toppbloggere! — se dette magiske Internett) jeg er/var/vil være, etc.

Solbriller har derfor en multiplural funksjon (toppbloggere …, se over). I utgangspunktet skal de skjerme øynene for den store og skinnende stjernen der oppe (det er bare en, så du trenger vel ikke navnet på den?), men har fått andre funksjoner også. De gjør noe med deg som person. Looken din (men ikke lokken din, for kua bryr seg neppe) og hvordan du fremstår for andre mennesker – på bussen eller andre steder. Jeg har sett folk med solbriller i mørket også. Da er fremtiden lys! Men ku (heter det ‘lé meu’ på fransk?) med solbriller har jeg ikke sett ennå.

Bildet: Lé meu avec des lunettes de soleil (foto: freepik,com)

(hvor ville du egentlig med dette innlegget? Nei … jeg vet da lé meu jeg)

 

Bildet: Hei sveis! Eksempel på kul mann med solbriller, Ian Hunter (foto: Clive Arrowsmith)

Posts created 39

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top