“Det handler om å gi fan, og samtidig være stolt av det!”

Lé line er hentet fra punkegutten i den norske filmen “Sønner av Norge” (2011), en litt midt på treet film som – til tross for at den handler om nudister – også har en god og enda bedre fortelling om “hvordan bli punker”, hvor sønnen til hovedpersonen Magnus (spilt av Sven Nordin) – Nikolaj – finner punken. Johnny Rotten (John Lydon), vokalist i legendariske Sex Pistols, dukker også overraskende opp på slutten av filmen.

Men det var egentlig ikke filmen jeg ville skrive om – den skal egentlig bare sette “stemningen”, for som overskriften indikerer: “Det handler om å gi fan, og samtidig være stolt av det!”, så vil jeg henlede oppmerksomheten mot de idd-i-otene som tar med seg rikdommen sin og flytter til …, hold deg fast: Sveits! SVEITS!! Hva fan skal man bedrive tiden med der? Telle pengene sine sammen med andre likesinnede. Først flyttet Røkke, og deretter fulgte andre såkalte rike mennesker på. Jeg kunne nevnt masse navn, men gidder ikke.

Bildet: Fra Folkebladet.no Tegning: Trond Sandnes 17.9.22

Der sitter de nede i luksusvillaene sine og er så glade og fornøyde at de har klart å snike seg unna det de sikkert kaller jernkloa til den norske skattemodellen. Og uenig eller ikke, skatt er noe man betaler for at vi skal ha de goder vi har i Norge. Og den norske modellen er unik på verdensbasis. Innbyggerne i mange land, og jeg har spesielt snakket med flere amerikanere, misunner oss vårt velferdssystem. Om det er sosialistisk eller borgerlig – samma det. Det norske velstandssystemet har vært ganske likt siden slutten av andre verdenskrig, og uavhengig av hvilken regjering som styrer, så mister vi ikke rettighetene våre over natta. Vel, noe endrer seg selvsagt over tid. Støtte til briller, tannbehandling, diverse støtte fra det offentlige, etc. I know …

Bør de med mange penger bidra til vår felles kasse, eller er det en menneskerett å karre til seg så mye penger at du blir så gjerrig som Onkel Skrue i Donald Duck, at du syns det er urettferdig at de andre – eller vi andre – ikke skal få nyte godt av goder som kanskje lokalsamfunn har bygd opp? Nylig leste jeg at sjefen for DnB tjener 15 millioner i året. Vel, jeg er kunde av DnB selv og rentene der er ikke akkurat lave, så hvor pengene kommer fra er vel innlysende.

Jeg er ikke i mot at folk tjener penger. Jobber de hardt og er dedikerte i det de driver med – be my guest! Jeg unner dere hver krone. Men – og det er her moralen kommer. Ikke syt og klag fordi dere må betale en viss skatt av det dere tjener, også formue. Jeg kan avsløre en hemmelighet for dere: Det må vi med vanlig inntekt også.

Feigiser kaller jeg dere, når dere rømmer til landet uten kyststripe og stort sett bare fjell – Sveits. For meg kan dere gjerne sitte der og drikke champagne og spise gåselever, østers og kaviar (ikke noe å gå glipp av, jeg har spist begge, og det smakte … dritt). For det handler egentlig om … (se overskriften): ACAB!

Bildet: “Kjøpt meg nytt spisebord jeg!” “HVA SA DU?” “Jeg sier, KJØPT MEG NYTT SPISEBORD JEG!!!” “Å, ja, det var fint!”, “HÆ??”. Foto: Reuters-

Posts created 39

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top